Distro an tre / Le commencement du reflux

   Chagall, al livour Juzeo brudet, e-noa ranket meur a wech tehed euz e vro, ar Rusi, an Alamagn ha Pariz zokén,ablamour d’al lezennou eneb-juzeo. O soñjal en e yaouankiz eüruz e-neus skrivet eun deiz : «Ma ya kement buez, anad eo, war-zu eun termen, e tleom, keid ha ma pad, rei dezi liou ar garantez hag an esper !» Ar zoñj-se a zeu din ivez p’emaom bremañ o tigraouia tamm ha tamm. Daoust hag an amzer ma ’z’om bet kraouiet ’neus hadet ennom eun nebeud soñjou a garantez hag a esper, pe ez int dija nijet da bell gand diêzamañchou ar vuez pemdezieg ?
   Eur skeudenn all a zeu war va spered diwar eun abadenn tele gwelet ganin eur pennadig ’zo dija, eun abadenn gouestlet d’ar c’hoajou. Pa ‘z-eer da bourmen e koajou ha n’int ket bet plantet gand an den, e weler mad ne zav ket ar gwez stok ha stok. Plas a zo etrezo, evid ma c’hellfe pep hini anezo kreski ha sevel hervez e vent. Hag ar pez e-neus souezet ahanon eo gouzoud pegement a liammou a zo etrezo dre zindan douar, ha kement-se dre rouejou ar c’hebel-touseg. Ne ouiem ket e oa gouest evel-se ar gwez da rei kelou euz an eil gwezenn d’eben ma oa eun dañjer bennag o tostaad. Kement-se a zo bet evidon ’vel eur skwer euz ar pez on-eus bevet. Ne veze ket gwelet, ha koulskoude e veze daremprejou etrezom !
   Marteze on-eus desket zokén ema or buez ivez etre daouarn ar re all, hag ema or buez deom oll etre daouarn an eil egile. Oll ec’h esperom e raio ar re all ar pez a zo dleet evid pellaad ar c’hleñved, ha ni kenkoulz all a ra ar pez a c’hellom evid soursial outo. Gouzoud a reom bremañ emaom oll war ar memez bag, hejet ha dihejet gand eun gwall-amzer ha ne c’hortozem ket, ha ma seblant sioulaad eun tamm, e ouezom koulskoude n’eo ket echu an emgann. Eur frankiz nevez eo on-eus da zeski, eur frankiz hag a zalc’h soñj euz ar re all. Ne c’hello ket kén soñjal hepkén en on ezommou deom-ni ; red eo deom ive soñjal e gwella mad an oll. Ha kement ha ma c’hellim, hada tro-dro deom karantez hag esper. Or bed a vefe laouennoc’h !



   Chagall, le peintre renommé, avait dû plusieurs fois fuir son pays, la Russie, l’Allemagne et même Paris à cause des lois anti-juives. Pendant à son enfance heureuse, il écrivit un jour : «Si toute vie, inévitablement tire vers sa fin, nous devons, autant qu’elle dure, lui donner les couleurs de l’amour et de l’espoir.» Cette même pensée me vient, maintenant que nous déconfinons peu à peu. Est-ce que ce temps où nous avons été confinés a semé en nous quelques pensées d’amour et d’espoir, ou se sont-elles déjà envolées bien loin en raison des difficultés de la vie quotidienne ?
   Une seconde image me vient à l’esprit, suscitée par une émission de télé que j’ai eu l’occasion de voir il y a quelque temps, une émission consacrée aux forêts. Lorsque l’on va se promener dans des forêts qui n’ont pas été plantées par l’homme, on voit bien que les arbres ne poussent pas à se toucher. Il y a de l’espace entre eux, pour que chacun puisse grandir et s’élever selon sa propre taille. Et ce qui m’a le plus surpris a été de savoir les liens qui existent entre eux sous le sol, et cela grâce aux réseaux des champignons. Nous ne savions pas que les arbres pouvaient ainsi se transmettre des informations d’un arbre à l’autre si quelque danger approchait. Cela a été pour moi comme une parabole de ce que nous avons vécu. Cela ne se voyait pas, et pourtant il y avait des relations entre nous !
   Peut-être même avons-nous appris que notre vie est aussi entre les mains des autres, et que notre vie à tous est entre les mains des uns et des autres. Nous espérons tous que les autres feront ce qu’il faut pour éloigner la maladie, et nous-mêmes nous faisons ce que nous pouvons pour nous soucier des autres. Nous savons bien que nous sommes embarqués dans le même bateau, bien secoués par une tempête que nous n’attendions pas, et si celle-ci semble se calmer un peu, nous savons cependant que le combat n’est pas terminé. C’est une nouvelle liberté qu’il nous faut apprendre, une liberté qui tient compte des autres. Nous ne pouvons plus penser seulement à nos propres besoins ; il nous faut aussi penser au bien commun. Et autant que nous le pourrons, semer autour de nous l’amour et l’espoir. Notre monde en serait plus joyeux !

Job an Irien : d'ar 15 a viz mae / le 15 mai