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KELEIER / ACTUALITES

An Niverenn Nevez (174) MINIHI LEVENEZ : Gounid ar Baradoz / Gagner le Paradis.

 An niverenn-mañ "Gounid ar baradoz" a zo 'vel eun hent war-zu Pask, eur skiêrijenn ar C'hovid. Ma ro tro deoc'h d'en em zoñjal, deom petra "neus plijet deoc'h pe souezet ahanoc'h !

Ce numéro "Gagner le paradis" est un peu comme un chemin vers Pâques, une lumière dans l'obscurité du Covid. S'il vous donne l'occasion de méditer, faites-nous part de vos réflexions et de vos questions !

Koumanant bloaz (Bep eil mizAbonnement annuel à la revue MINIHI LEVENEZ : 50€  KLIKIT AMAÑ / CLIQUEZ ICI : M'ho peus c'hoant kaout leoriou pe bladennou / Bon de commande.

Goueliou Pask er Minihi 2021 / Fêtes de Pâques au Minihi.

TREFLEVENEZ Eglise Saint-Pierre. | Mapio.netGoueliou Pask er Minihi. (ma chom 'vel breman)

Pâques en breton au Minihi. (Si rien ne change)

Yaou 1 ha gwener 2 ebrel : Yaou Gamblid ha Gwener ar Groaz : an ofis a vezo da 4e gouede lein e iliz Trelevenez.

Jeudi et vendredi saint, 1 et 2 avril : à 16h00 à l'église de Tréflévenez.

Sadorn 3 ebrel : Nozvez Fask. An ofis a grogo da 4e goude lein gand tantad e-kichen iliz Trelevenez, ha goude-ze en iliz (a vo tommet ma vez ezomm!). E kerz an ofis e vezo badezet Kaourintin Inizan.

Samedi saint 3 avril : célébration de la Veillée Pascale à 16h00 en l'église de Tréflévenez. Au cours de la célébration, baptème de Corentin Inizan.

Ma teu en-dro 'vel kustum - Si retour à la normale :

Yaou ha gwener da 8e30 (20h30), Sadorn da 9e (21h) en iliz, à l'église.

Nevez Amzer / Printemps.

   Abaoe penn-kenta miz c’hwevrer eo kroget an nevez-amzer, hervez kalander ar Gelted. Lida a raent kement-se dre eur gouel anvet Imbolc a vez lidet c’hoaz e lec’h pe lec’h e Kerne-Veur. Ankounac’heet em-boa an dra-ze, ha padal nevez ’zo em-eus gwelet, war kostez ar c’hleuziou troet d’an heol, bokedou-lêz en o bleuñv da vad... ha pa zoñjan mad em-boa gwelet anezo dija o tigeri e penn kenta miz c’hwevrer, heb taoler evez ouz kement-se ! An amzer a ra e dro heb derhel kont euz ar pez a c’hoarvez ganeom, ha dizale e tifoupo e peb lec’h bleuniou ha geot ha deliou. Nerz nevez a redo en or gwazied da lavared deom eo mall dihuna euz kousk ar goañv, ha rei d’or bed an nebeudig a vad om gouest da rei dezañ.
   Ar pez a ra din soñjal evel-se eo eur frazenn euz Michel Barnier, hanterour brudet ar Brexit, o komz euz eur wezenn dero a blij kalz dezañ : «Bez’ eo eur wezenn dero meurdezuz a bevar c’hant vloaz er Sologn, e kreiz ar Frañs. Ijina a ran he gwriziou hervez he skourrou. Red eo kared ar gwez. Evidon e treuskasont deom war eun dro an eñvor hag an awen. Pa vedon yaouank on bet skoet gand oberenn Jean Giono An den a blante gwez, eur barabolenn a zispleg ar galloud on-eus da ober vad d’on en-dro...» Hag en em c’houlennan dioustu peseurt vad a c’hellan-me digas d’an en-dro amañ ? Petra a c’hellan cheñch en va doare da ober gand an traou ? Pa ’z-eo torret ar mekanik koz, perag mond dioustu da brena unan nevez, heb en em zoñjal zokén e c’hellfe an hini koz beza kempennet... Micheriou nevez a vezo da ijina...
   Hag e soñjan c’hoaz peseurt gwriziou a room-ni d’or bugale ? Penaoz e c’hellfent kared o bro ma ne anavezont ket he istor ha ma ne anavezont netra koulz lavared euz he yez hag he zevenadur ? Daoust hag e tigorom dezo teñzoriou on arzou, or muzik, or barzoniez... Daoust hag eo anad dezo ez om laouen o veva amañ, ha laouen da veza Breiziz ? Int-i eo a zavo ar vro war on lerc’h, ha m’o-deus gwriziou don e ouezint dibab kement tra vad a zeu a lec’h all, ha lezel a-gostez ar pez ne c’hell ket ober gwriziou gwirion amañ. Pep hini a c’hell ober e lod evid kaerraad or bed. Red e vo ijina sur mad, med n’eo ket an ijin a vank deom... an imor hag ar basianted marteze... Dihunom ! Ar C’hovid ne bado ket atao !

Pourquoi le printemps commence le 20 et non le 21 mars cette année ? | The  Weather Channel - Articles from The Weather Channel | weather.com


   Selon le calendrier celtique le printemps est commencé depuis début Février. Ils le célébraient par une fête nommée Imbolc, que l’on célèbre ici ou là encore en Cornouailles. Je l’avais oublié, et voilà que récemment j’ai vu, sur les bords de talus orientés au soleil, des primevères en fleurs... et quand j’y pense bien, je les avais déjà vues s’ouvrir en début février, sans y prêter attention ! Le temps poursuit sa course sans tenir compte de ce qui nous arrive, et bientôt apparaîtront partout brusquement fleurs, herbe et feuilles. Une énergie nouvelle circulera dans nos veines pour nous dire qu’il est plus que temps de nous réveiller du sommeil de l’hiver, et de donner à notre monde le peu de bien que nous pouvons lui donner.
   Ce qui m’y fait penser, c’est une phrase de Michel Barnier, le négociateur bien connu du Brexit, à propos d’un chêne qu’il admire : «C’est un chêne majestueux, quatre fois centenaire, en Sologne, dans le centre de la France. J’imagine ses racines à la mesure de ses branches. Il faut aimer les arbres. Ils sont pour moi à la fois porteurs de mémoire et d’inspiration. Dans ma jeunesse, j’ai été très marqué par l’oeuvre de Jean Giono, L’Homme qui plantait des arbres, parabole qui évoque la capacité à avoir un rôle positif sur notre environnement...» Et je me demande aussitôt quel bien je peux apporter ici à l’environnement ? Que puis-je changer dans ma manière de faire avec les choses ? Quand tel vieil appareil est cassé, pourquoi aller aussitôt en acheter un neuf, sans même penser que l’ancien pourrait être réparé... Il y a de nouveaux métiers à inventer.
   Et je pense encore aux racines que nous donnons à nos enfants ? Comment pourraient-ils aimer leur pays s’ils n’en connaissent pas l’histoire et ne savent pratiquement rien de sa langue et de sa culture ? Est-ce que nous leur ouvrons les trésors de nos arts, de notre musique, de notre poésie... Est-ce évident pour eux que nous sommes joyeux de vivre ici et joyeux d’être Bretons ? Ce sont eux qui bâtiront le pays après nous, et s’ils ont de profondes racines, ils sauront choisir tout ce qui vient de bien d’ailleurs, et laisser de côté ce qui ne peut faire de profondes racines chez nous. Chacun peut faire sa part pour améliorer notre monde. Il va certainement falloir imaginer, mais ce n’est pas l’imagination qui nous manque... l’ardeur et la patience peut-être... Réveillons-nous ! Le Covid ne durera pas toujours !

Job an Irien d'ar 5 a viz meurz / le 5 mars.

Prisiusa tra / L'objet le plus précieux.

   Teir zizun ’zo am-eus greet ano amañ euz Leor Kells, hag abaoe eo bet goulennet diganin perag ober ano euz eul leor ha n’or bezo morse tro da weled, peogwir e rankfer mond beteg Trinity College e Dulenn, Bro-Iwerzon ! Ouspenn 500.000 a dud a ya bep bloaz da zelled outañ eno, med eun tammig pell eo evidom... hag ar C’hovid a zo aze c’hoaz. Dre jañs eo bet embannet, nevez ’zo, da fin ar bloaz tremenet, al leor bet savet e saozneg gand Bernard Meehan ha troet e galleg gand an titl ‘Le Livre de Kells’. Tro a c’hellom kaoud evel-se da zizolei dre ar munud al leor burzuduz-se.
   E danevellou ar bloaz 1007 en Ulster eo meneget Leor Kells evelhenn : «Prisiusa tra Bed ar C’hornog.» hag e 1187 Giraud de Barri a skrive «Kement pajenn pe dost a zo kinklet gand tresadennou a bep seurt, uhellet c’hoaz gand liou beo.» Leor ar pevar aviel eo, skrivet kaer e latin gand an dorn war parch, hag er memez tro ez eo ’vel eur vandenn-treset, rag lizerenn genta pep linenn pe dost a zo kresket ha treset kaer hervez aroueziou a glot gand ar pennad, ha ne gomprenom ket war-eeun. Red eo eta kaoud eun heñcher. Setu ar pez a ra Leor Meehan. Da skwer, evid kompren arouez al Leon, a gaver aliez en tresadennou, eo red gouzoud ar pez a veze kontet diwar e benn er mareou-se. Pa veze ganet eul leon bian, e veze ’vel ganet-maro ; ar vamm neuze a veille an hini bian beteg an trede devez, ha neuze e teue an tad da c’hweza warnañ hag e tihune. Al leon a oa eta arouez anad an adsao-da-veo. Ar paon eñ a oa simbol ar baradoz, hag ar pesk hini Jezuz, hervez ar ger gresianeg ‘ikthus’ da lavared ‘pesk’, hag a dalvez neuze ‘Jezuz-Krist, Mab Doue Salver’. Bez’ ez-eus ive pennou tud : Doue an Tad gand baro du, Yann-Vadezour gand bleo melen, Jezuz gand bleo melen rodellet, ar pevar avieler gand o aroueziou : an den evid Maze, al leon evid Mark, an ejenn evid Lukaz hag an erer evid Yann.
   A-wechou e vez c’hoant c’hoarzin en eur zelled ouz an tresadennou. Da skwer pa weler etre diou linenn eur c’haz o redeg warlerc’h eul logodenn hag he-deus laeret eun osti. Pe c’hoaz, pa vez ano euz sant Per, e penn eul linenn, e kaver eur c’had o tistrei he fenn : eun doare da zigas soñj euz e drubarderez... ha treset evel-se ablamour d’an tabut a oa bet etre Rom hag an Iliz keltieg. Mousc’hoarzin a reer ive dirag ar goulm o tougen eur bodig olivez, arouez ar Spered-Santel, ha dirag ar Werhez e pajennad-tapiz Ginivelez or Zalver. M’ho-pez tro da gavoud al leor-se, kemerit ganeoc’h eur werenn-greski : kalz traou ho-pezo da zizolei !

Bestiaire et lettres celtiques - Bufo Calamita
   Il y a trois semaines j’ai parlé ici du Livre de Kells, et depuis on m’a demandé pourquoi parler d’un livre que nous n’aurons jamais l’occasion de voir, car il nous faudrait aller à Trinity College à Dublin en Irlande ! Plus de 500.000 personnes s’y rendent tous les ans pour le regarder, mais c’est un peu loin pour nous... et le Covid est toujours là. Par chance, récemment, à la fin de l’année dernière, a été publié en français l’ouvrage écrit en anglais par Bernard Meeham sous le titre ‘Le Livre de Kells’. Nous pouvons ainsi découvrir jusque dans le détail ce livre merveilleux.
   Dans les annales d’Ulster en 1007, le Livred e Kells est ainsi signalé comme «l’objet le plus précieux du monde occidental» et en 1187 Giraud de Barri écrivait : «Presque toutes les pages sont ornées de dessins de toutes sortes, rehaussés de couleurs vives.» Il s’agit d’un évangéliaire, écrit en latin magnifiquement à la main sur parchemin, et en même temps c’est comme une bande-dessinée, car la première lettre de presque chaque ligne est agrandie et magnifiquement dessinée selon des symboles qui correspondent au texte, mais que nous ne comprenons pas directement. Il nous faut donc avoir un guide. C’est l’objet de l’ouvrage de Meehan. Par exemple, pour comprendre le symbole du lion, que l’on trouve souvent dans les dessins, il faut savoir ce qu’on en disait à l’époque. Lorsque naissait un lionceau, il semblait mort-né, sa mère le veillait jusqu’au troisième jour, et alors venait le père qui lui soufflait dessus et le réveillait. Le lion était donc le symbole évident de la résurrection. Le paon lui était le symbole du paradis, et le poisson celui de Jésus, en raison du mot grec ‘iktus’, poisson, qui signifie ‘Jésus Fils de Dieu, sauveur’. Il y a aussi des têtes de personnes : Dieu le Père avec une barbe noire, Jean-Baptiste avec des cheveux blonds, Jésus avec des cheveux blonds bouclés, les quatre évangélistes avec leur signe : l’homme pour Matthieu, le lion pour Marc, le boeuf pour Luc et l’aigle pour Jean.
   On a parfois envie de rire en regardant les dessins. Par exemple, lorsque entre deux lignes, on perçoit un chat en train de courir après une souris qui a volé une hostie. Ou encore quand il est question de Pierre; au bout d’une ligne on trouve un lièvre qui détourne la tête : une façon de rappeler sa trahison... ainsi dessinée à cause des problèmes qui existèrent entre Rome et l’Eglise celtique. On sourit aussi devant la colombe qui porte un brin d’olivier, symbole de l’Esprit-Saint, et devant la Vierge dans la page-tapis de la nativité. Si vous avez l’occasion de trouver ce livre, munissez-vous d’une loupe : vous aurez beaucoup à découvrir !

Job an Irien d'ar 26 a viz c'hwevrer/ le 26 février.

Ober tan / Faire du feu.


   Eun deveziad a erc’h ! Ne c’hoarvez ket bep bloaz, hag hirio eo sioul pep tra er c’horn-bro. Eun dro vad eo da ober tan er zal vraz, ha da ziskuiza eun tamm e-kichenn an tan. Tammou koad koz a zo aze en disklao abaoe pell, ha ne c’houlennont nemed eun dra : beza lakeet da rei o diweza tommder ’n’eur dremen da c’hlaou beo ha da ludu goude-ze. N’eo ket ar paperiou koz a vanko evid enaoui an tan, hag an dommerez a gano e-kreiz ar siminal. Ouspenn-ze, gand ar yenienn a ra hirio er-mêz, e vezo brao chom da azeza aze da domma ouz nerz an tan, eun doare da zisternia eun tamm e-kreiz ar goañv skuizuz-mañ ha ne lavar ket peur ec’h echuo !
   Ankounac’heet on-eus an eürusted don a veze ennom gwechall pa vezem oll asamblez tro-dro d’ar ziminal e-kichenn an tan. Pep hini ahanom e-noa e garg, ha va hini din-me a oa rei skodou-tan d’am zad-koz da dana e gorn-butun. Unan euz va breudeur a vage an tan, hag unan all a oa karget euz ar zoufletez. Istoriou a veze da gonta forz pegement, ha va c’hoarezed bian ne vezent ket ar re ziweza evid ijina pe gonta ar marvaillou diweza. Sioulder ha c’hoarz tro-dro d’an tan, hag ive kanaouennou bep an amzer. Ne ouiem ket e oam war dreuzou ar baradoz
An amzer ’neus greet e hent ha n’emaom ket kén er memez bed. Hirio an deiz emaom en eur bed all, deuet da veza kalz re yen, ha marteze on-eus ankounac’heet an eürusted sioul a c’heller kavoud tro-dro d’eun tan. O ma c’hellfen devi ar C’hovid daonet-se en tan am-eus enaouet ! Med neuze e rañ-kfen da genta kemer skwer diwar an tan-se. Lod euz an tammou koad koz a zeblant beza leiz, hag e lakan anezo tro-dro d’an dommerez eur pennadig amzer da genta da zizehi, ha goude-ze e lakan anezo en dommerez. Neuze avad e krogont mad hag e roont o zommder ’vel ar re all : dond a reont da veza ruz-tan beo, hag e strakont, hag e kanont hag e roont o sked heb marhata. Ha red e vefe din ober evel-se, da lavared eo kas an nebeudig tommder a zo ennon da dud all a anavezan, hag a zo sklaset gand ar riou, peogwir ne zeu den da weled anezo ? Klask beza kristen a zistroad aliez on emgarantez etoare !
   Dañjeruz eo ober tan, a zo bet lavaret din atao ! Eur wech, eur breur din a reas tan e genou eul lochenn, med eur fourrad avel a gasas an tan beteg kostez al lochenn hag e oe devet houmañ hag an oll draou a oa enni ! Dañjeruz eo ober tan ive peogwir e c’hell dond deoc’h soñjou ha ne vedoc’h ket o c’hortoz. Direñka a reont, ha marteze n’eo ket koad hepkén a vezo neuze da zevi ! An digareziou toull a c’hell devi mad ive, ma vezont taolet en tan ! Med yen-sklas eo er-mêz...

Résultat de recherche d'images pour "faire du feu"

    Une journée de neige ! Cela n’arrive pas tous les ans, et aujourd’hui tout est silencieux dans le coin. Une belle occasion de faire du feu dans la grande salle, et de me reposer un peu auprès du feu. Il y a là, à l’abri depuis longtemps, de vieux morceaux de bois qui ne demandent qu’une chose : être amenés à donner leur dernière chaleur en devenant charbons ardents, puis cendres. Ce ne sont pas les vieux papiers qui manqueront pour allumer le feu, et le poêle chantera au coeur de la cheminée. En outre, avec ce froid qui sévit aujourd’hui dehors, il fera bon s’asseoir là à se réchauffer à la chaleur du feu, une manière de dételer un peu au coeur de cet hiver fatiguant qui ne dit pas quand il s’arrêtera !

   Nous avons oublié le bonheur profond que nous ressentions autrefois lorsque nous étions tous ensemble autour de la cheminée auprès du feu. Chacun de nous avait son rôle, le mien étant de donner des tisons à mon grand-père pour allumer sa pipe. Un de mes frères nourrissait le feu, et l’autre était chargé du soufflet. Il y avait des tas d’histoires à raconter, et mes petites soeurs n’étaient pas les dernières à imaginer et conter les derniers potins. Silence et rires autour du feu, et aussi des chansons de temps en temps. Nous ne savions pas que nous étions au seuil du paradis.
   Le temps a poursuivi sa route, et nous ne sommes plus dans le même monde. Aujourd’hui nous sommes dans un autre monde, devenu beaucoup trop froid, et peut-être avons-nous oublié le calme bonheur que l’on peut trouver auprès d’un feu. Ah si je pouvais brûler ce damné Covid au feu que j’ai allumé ! Mais alors je devrais d’abord prendre exemple sur ce feu. Certains de ces vieux morceaux de bois semblent humides, et je les mets d’abord autour du poêle pendant un moment pour sècher, et ensuite je les mets dans le poêle. Alors ils s’enflamment facilement et donnent leur chaleur comme les autres : ils deviennent rouge-feu, ils craquent, ils chantent et expriment leur beauté sans hésiter. Devrais-je agir ainsi, c’est-à-dire apporter le peu de chaleur qui existe en moi à d’autres que je connais, et qui sont transis, parce que personne ne vient les voir ? Chercher à être chrétien bouscule souvent semble t-il notre égoïsme...
   C’est dangereux de faire du feu, m’a t-on toujours dit ! Une fois, un de mes frères fit du feu à l’entrée d’une grange, mais un coup de vent porta le feu jusqu’au bord de la grange, qui brûla entièrement avec tout ce qu’elle contenait ! C’est dangereux de faire du feu aussi, parce qu’il peut vous venir des pensées que vous n’attendiez pas. Elles dérangent, et peut-être alors ce n’est plus seulement du bois qu’il faudrait brûler ! Les excuses creuses peuvent bien brûler aussi, si on les jette au feu ! Mais il fait un froid glacial dehors...

Job an Irien d'ar 18 a viz c'hwevrer/ le 18 février.
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